GUVERNUL PROVIDENTIAL SI VIRUSUL DISCRETIONAR. SAU INVERS…

Se spune ca onorabilul judecator al Curtii Supreme de Justitie a Statelor Unite ale Americii intre 1902-1932,  Oliver Wendell Holmes, Jr. (1841 -1935), calatorind cu trenul companiei Pennsilvania Railroad ar fi fost pus in neplacuta situatie de a nu putea prezenta controlorului biletul de calatorie, negasindu-l…  Incercand sa-l scoata delicat din incurcatura, tanarul functionar feroviar i-a sugerat ca ar putea cumpara biletul la destinatie. Privindu-l amuzat, judecatorul i-ar fi spus: „Problema, dragul meu, nu este biletul, problema este ca daca nu-l gasesc, nu stiu unde merg!”

Istorisirea ar putea fi cu usurinta adaptata, exceptand poate adjectivul „onorabil”, avand drept personaj central pe  oricare dintre liderii nostri politici: parlamentari, Klaus Johannis, Marcel Ciolacu, Ludovic Orban, ministri, primari, lideri ai administratiilor locale, etc.!  

Conceptual, ar putea fi insasi Romania! Persistenta mentinerii pe ultimele locuri in clasamentul european al dezvoltarii economice (apud EUROSTAT!) transforma simpla banuiala a lipsei biletului in certitudine. Abundenta  conferintelor de genul „Romania, incotro?”, „Economia Romaniei, incotro?”, „Cum reconstruim Romania?”, etc. nu sunt decat un plus de confirmare.  

Distorsionarea mediatica a situatiei economice a tarii a devenit o practica guvernamentala  curenta, arareori deranjata  de mass-media si acceptata cu nejustificata indiferenta  de majoritatea cetatenilor, consumatori generici pacaliti, direct sau subliminal, nu doar de supermarketuri, de farmacii, de banci, ci de chiar guvernanti…

Acceptand faptul ca din sfera serviciilor secrete ar fi (fost) trase semnale corecte de alarma (rapoartele fiind secrete, accesarea lor de catre public este doar indirecta si trunchiata, prin intermediul vectorilor selectati,), exista totusi  documente disponibile public in integralitate,  extrem de serios intocmite.  La fiecare sase luni, Banca Nationala a Romaniei elaboreaza si publica pe propriul site un Raport asupra Stabilitatii Financiare. Fara a fi declarat deschis acest lucru, „segmentul”  vizat prioritar de autorii raportului  este constituit, neindoielnic, de membrii Parlamentului, Presedintiei Romaniei, Guvernului, institutiilor direct subordonate statului sau avand Statul actionar, unitatilor administrativ teritoriale, mass-mediei si, ultimii pe lista… altii!  De ani de zile, situatia macroeconomica si perspectiva sa este sintetizata bi-anual sub forma a cinci indicatori: echilibrele macroeconomice interne, încrederea investitorilor în economiile emergente, riscul privind cadrul legislativ incert și impredictibil în domeniul financiar-bancar, structura și costul finanțării deficitului de cont curent și a deficitului bugetar, riscul de nerambursare a creditelor contractate de către sectorul neguvernamental.

Concluzia sintetica a raportului este o atentionare a carei gravitate nu este decat aparent atenuata de eleganta formularii:  „Evaluările curente semnalează două riscuri de natură severă asupra stabilității financiare din România: (i) creșterea incertitudinii la nivel global și reducerea rapidă a încrederii investitorilor în economiile emergente, respectiv (ii) deteriorarea echilibrelor macroeconomice interne, inclusiv din perspectiva structurii și a costului de finanțare a deficitului bugetar. Un al treilea element de impact asupra stabilității financiare se situează la nivel ridicat: riscul privind cadrul legislativ incert și impredictibil în domeniul financiar-bancar. Alte două riscuri sunt de intensitate moderată și privesc (i) nerambursarea creditelor contractate de către sectorul neguvernamental și (ii) accesul la finanțare a economiei reale. Toate cele cinci riscuri sistemice menționate au asociată o perspectivă de creștere în intervalul următor.

Mai putin accesibil publicului dar neindoielnic cunoscut Presedintelui Republicii, Conducatorilor Camerelor si Primului Ministru (cel putin) este raportul „From Uneven Growth to Inclusive Development – Romania’s path to shared Prosperity” elaborat de grupuri interdisciplinare de specialisti, cu implicarea si sub coordonarea  Bancii Mondiale. Parcurgerea acestui raport conduce catre o concluzie datatoare de frisoane: la capatul tunelului nu este nicio lumina, este un tren care vine!

In context european, Romania este tara cu cel mai mare procent de populatie saraca, cea mai putin urbanizata, calificarea fortei de munca este inadecvata necesitatilor unei economii moderne, prezinta disparitati uriase intre regiuni, intre zonele urbane si cele rurale, accesul la servicii publice este extrem de redus… Productivitatea muncii a scazut de la 8.5% inainte de criza financiara la 2,5% dupa criza, populatia a scazut intre 2000 si 2020 (16 mai!) de la 22.8 milioane de locuitori la 19.25 milioane de locuitori, calitatea infrastructurii de transport ne claseaza pe locul 102 din 137 de tari luate in consideratie… Birocratia, impredictibilitatea reglementarilor mediului de afaceri, ponderea mare a intreprinderilor proprietate a statului si guvernanta lor inadecvata submineaza alocarea eficienta a resurselor…

Din pacate, pentru ca romanii de rand sa aiba vreodata oportunitatea de a asista la o dezbatere publica a acestui raport sau a altora similare ar trebui intrunite doua conditii imposibile: un „moderator” suficient de curajos pentru a  intreba si a insista sa primeasca un raspuns si un politician (presedinte, prim-ministru, ministri, parlamentari, etc.) suficient de onest pentru a-si respecta juramantul constitutional!

Zadarnica incercarea de a identifica masuri coerente, intentionate sau luate in baza constientizarii dezechilibrelor structurale macroeconomice. Toate actiunile puterii (pro), opozitiei (contra) sau „satelitilor” politici (oscilant pro sau contra) convergeau – anterior declansarii pandemiei – precum drumurile Romei antice, catre… alegeri anticipate! Nimic nu razbatea din spatele usilor inchise cu privire la  ce urma sa se intampla dupa alegeri, exceptand concentrarea exercitarii puterii in stat – expusa deschis – si gestionarea discretionara a finantelor – trecuta sub tacere.  Motivul secretomaniei abordarii post-electorale ? Sublima, dar… lipsind cu desavarsire!

Explicatia inabilitatii elegant denumita astfel a „clasei noastre conducatoare”, confirmand instinctiv si (sub?!)constient premonitia lui Lenin asupra pericolului burgheziei proletare, este dezarmant de simpla: nu cere nimeni biletul la control! Pentru ca daca l-ar cere cineva, asemenea  onorabilului Oliver Wendell Holmes, Jr. nu ar avea ce sa arate!

Teoretic, ar fi responsabilitatea votantilor.  Care votanti? 40% dintre elevii in varsta de 15 ani sunt analfabeti functionali, 18.5% renunta la scoala, cheltuielile sociale sunt de 14.4% (penultimii in Europa!), 22% din populatie nu are acces direct la apa potabila iar 32% nu dispun de toalete conectate la reteaua publica de apa si canalizare….  Adorarea fara precedent a Sfintei Paraschiva si a altor moaste nu este deloc intamplatoare!

La ultimele alegeri prezidentiale, in primul tur, pentru Klaus Johannis a votat 17.19% din populatia cu drept de vot, iar pentru Viorica Dancila 11.16%. In turul doi, au votat 9 086 784 de alegatori, adica 49.87% din total, presedintele fiind ales de circa 32.41% din „dragii de romani”. Desi participarea sub nivelul de 50% si pronuntarea „contra” sau abtinerea a 67.59% dintre cetateni ar trebui sa fie un semnal de alarma pentru substantialitatea legitimitatii, nimeni nu pare ingrijorat, clamand o victorie „a la Alexandru Macedon” care in realitate este „a la Pyrrhus”! 

Suplinirea dezinteresului (incurajat politic si „sprijinit” educational!) a fost asumata providential de virusul COVID-19. Guvernantii au rasuflat usurati: uitate au fost emfaza declaratiilor privind imbatabilitatea strategiei declansarii si  castigarii  alegerilor anticipate, penibilitatea nominalizarii prezidentiale a prim-ministrilor doar in vederea ne-nominalizarii parlamentare, „abdicarea” disperata a unui candidat pentru a evita… nominalizarea, entuziasta plata voluntar anticipata a rachetelor, crimele nerezolvate de la Caracal, majorarea pensiilor in septembrie, marile procese de coruptie asteptand prescriptia, cazurile Ghita, Popoviciu, Negoita, Adamescu, Udrea, clasarea dosarului APA NOVA s.a., balbaiala pensiilor speciale, a majorarii alocatiilor si pensiilor …  Grija pentru vietile „romanilor” a indurerat pana la lacrimi clasa politica romaneasca, ai carei reprezentanti au invadat micile ecrane pentru a ne convinge ca daca un alt presedinte sau un alt partid ar fi fost la conducerea tarii, milenarul popor roman si-ar fi dat duhul.

Intuind, chiar fara a sti, adevarul profund al unui vechi proverb irlandez care spune ca nu vei reusi sa ari un camp intorcand brazdele doar in mintea ta, guvernantii au realizat necesitatea implementarii de masuri, confirmand justetea caracterizarii ironice a unui actor de catre un ziarist interbelic: ”Cand se duce, parca vine si cand vine, parca sta, Cand vorbeste parca tace si cand tace, bine face!” 

 La inceput, mastile erau inutile, virusul strabatandu-le fara a le realiza existenta. Apoi, cand „baieti destepti” au realizat oportunitatile importului de masti subliniind componenta financiara a anului electoral, s-a trecut la recomandarea ferma. De la aceasta la obligativitate nu mai ramane decat un pas. Pas pe care, dictatorul haitian Papa Doc Duvallier il facuse de mult, obligand prin lege poporul sa cumpere produsele fabricilor sale, de la sarma ghimpata la uniforme militare!

Ca pentru a justifica mentinerea pensiilor speciale ale militarilor, au fost scoase blindatele pe strazi si, facandu-si un fel de mea culpa pentru invinovatirea excesiva a politiei si jandarmeriei pentru „10 august,” li s-a dat nu o license to kill ca lui James Bond ci dezlegare deplina in a acorda amenzi de pana la 20 000 de lei. Entuziasmul a fost debordant: 600 000 000 de lei in doua luni. Daca mai continua epidemia cateva luni, rambursarea datoriei externe devine floare la ureche. Amintind de anii copilariei, cand in fiecare seara la ora 19.50 era emisiune „Noapte buna, copii!”, ministrul de interne, de la inaltimea postamentului dat de instituirea starii de urgenta, ne comunica o noua ordonanta militara, cel mai adesea corectandu-le pe precedentele. Masurile nu constituiau surpriza decat pentru cei ce nu urmareau presa sau canalele de stiri TV straine: asemeni unui ecou, masurile din Franta, Italia sau Germania, sunt decretate in Romania. Intarzierea de 2-3 zile este in mod sigur provocata de timpul necesar traducerii. Poate ca MAE ar trebui sa ceara tarilor respective sa publice masurile si in limba romana. Am castiga cateva zile…  De justetea masurilor, guvernantii nu se indoiesc nicio clipa. Ministrul de interne ne-a facut cunoscut faptul ca urmare actiunilor guvernamentale, in Romania au fost salvate 62 000 de vieti. Fix! Cred ca subalternii domniei sale au fost superficiali: un raport serios ar fi mentionat 62 367 de vieti.

In plan economic, ni s-a spus ca daca nu ne imprumutam, riscam sa pierdem teren in fata Germaniei. Serios?!  Prima grija o constituie IMM-urile.  „IMM-urile ? Care IMM-uri?!” ar intreba cineva avizat:

Dintr-un total de circa 685 000 de firme,  260 000 au capitaluri proprii reprezentand sub 50% din capitalul social,  252 000 avand capitaluri negative (2018), 228 000 de firme nu realizeaza decat… pierderi, 77 800 de firme nu au pierderi, dar nici castiguri (!), sumele cu intarzieri la plata reprezinta 9% din PIB, restantele catre furnizori ale firmelor private au crescut cu 10% iar catre buget cu 4%, IMM geneereaza 75% din totalul valorilor restante, 36 400 de firme in insolventa, 10 300 de firme in lichidare sau faliment, 83 400 de firme radiate (ian. – sept. 2019), 287 700 de firme fara niciun salariat (!), 164 400 de firme cu cifra de afaceri „0”…

Situatia de mai sus nu are nicio legatura cu coronavirusul, reflectand efectul falimentar al unei indelungate politici de protectie excesiv-irationala care a dat nastere unei „faune” de tigri de carton, incapabili sa faca fata provocarilor normale ale unei societati concurentiale. Liberalismul nu trebuie exercitat doar fata de cetateni, lasati sa se descurge cu liberalizarea pietei energiei sau sa plateasca apa de ploaie, de exemplu, ci si fata de capital, care ar trebui sa faca fata singur legilor pietei, fara a apela la ajutorul financiar al cetatenilor… Situatia de mai sus vorbeste de la sine…

Epidemia COVID-19 a agravat  situatia agentilor economici, acutizand-o si evidentiindu-i precaritatea voluntar si interesat ignorata de politicieni. Momentul este favorabil luarii unor masuri de consolidare a portofoliului de agenti economici prin impunerea unor exigente cerinte de capital, de solvabilitate, de lichiditate, prin directionarea limitata a facilitatilor de ordin fiscal catre sectoarele de activitate cu potential concurential in ansamblul pietei intra-  si extra-europene.  In loc de o astfel de interventie exprimand o viziune pe termen mediu si lung, ni se propune „Cel mai mare program de sprijinire a IMM-urilor din ultimii treizeci de ani: IMM INVEST” care „permite IMM-urilor afectate semnificativ de criza COVID-19 să își asigure lichiditățile pentru derularea activității curente sau pentru investiții, prin accesarea unuia sau a mai multor credite pentru realizarea de investiții și/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru capital de lucru, garantate de către FNGCIMM în numele și contul statului roman, prin Ministerul Finanțelor Publice”

Este greu de precizat cum si cine stabileste gradul de semnificatie al afectarii, sugerand similaritatea cu obiectivitatea, discernamantul si generozitatea agentilor politiei in aplicarea amenzilor.

Frica pierderii alegerilor (amanate, dar de neevitat) genereaza avalanse de discursuri si masuri populiste a caror finalitate este previzibila si asumata cu cinism, dezvaluind directia catre care converg „biletele” politicienilor, indiferent de orientare,  articolul 56 (1) din Constitutia Romaniei: „Cetatenii ai obligatia sa contribuie, prin impozite si taxe, la cheltuielile publice”.  Este singurul articol ce nu trebuie explicat de Curtea Constitutionala. Douazeci de milioane de contribuabili genereaza un irezistibil si generos flux de numerar, accesibil doar pe linie politica…

Incet-incet, profitand de platitudinea personalitatilor din avangarda luptei cu COVID-19 (Johannis, Orban, Vela, Arafat, Tataru, Rafila, etc.) si incurajat de Opozitie care nu putea rata oportunitatea (Ciolacu, Ponta, Barna, Ciolos, etc.), virusul si-a luat un avant discretionar fara precedent, sustinut si in acelasi timp contestat cu identice argumente statistice: peste 1 000 de imbolnaviri zilnice! Fiind controlata 100% de Guvern, „statistica” demonstreaza ceea ce i se cere! Sigur, rezultatele testarii pot fi contestate si invalidate, ca in cazul jucatorilor de la CFR Cluj! In paralel, singura afectiune de care mai mor romanii este coronavirusul, care astfel ar putea fi declarat un eficient antidot al altor afectiuni. 

Cum se va termina capitolul „Covid – 19” este greu de estimat. Se poate insa spune ce s-ar fi intamplat in lipsa virusului: siguranta cu care presedintele Johannis, primul – ministru Orban sau europarlamentarul Rares Bogdan anuntau reusita anticipatelor ar fi degenerat in penibil, deficitul bugetar s-ar fi majorat oricum pentru ca voturile costa, Vela si Tataru ramaneau niste ilustri necunoscuti iar romanii continuau sa moara de alte boli! Presa nu putea primi 40 de milioane de euro „pe fata”, importatorii mastilor trebuiau sa reorienteze spre alte contracte guvernamentale (cu usurinta, nu ne indoim!), Fondul National de Garantare al Creditelor pentru IMM ar fi continuat sa garanteze fara scuze esecul segmentului de afaceri respectiv, bancile creditau cu aceeasi insistenta Statul in detrimentul economiei reale…

Viitorul va clarifica, probabil, disputele privind existenta si efectele generate de virusul COVID-19. Una dintre „calitatile” sale incontestabile poate fi insa certificata inca de acum: mascarea providentiala a inabilitatii de a guverna…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: